Guide: Vælg den rigtige betalingsløsning til kontingent og fællesbidrag

Valget at betalingsløsning kan betyde meget for betalingstiden og hvor store gebyrer foreningen bliver pålagt.

Kasper Frandsen
28/4/2022
Nyheder

Betalingsløsninger er ikke noget man ofte vender i ejerforeningens bestyrelse, men der er faktisk god grund til at gøre det. Den løsning, som I vælger til opkrævning af kontingent, a-contobeløb og fællesbidrag har nemlig stor betydning for ikke blot hvor nemt og hurtigt det er for medlemmerne at betale, men også for prisen på de gebyrer, der er forbundet med betalingen.

Fordele og ulemper ved de 6 mest benyttede betalingsløsninger

For at I kan træffe en oplyst beslutning om jeres betalingsplatforme, har vi herunder listet de 6 mest populære betalingsløsninger samt deres priser, deres fordele og deres ulemper. De 6 betalingsformer kan alle vælges af foreninger i Vores Administration, og er tilgængelige for foreninger, der opkræver kontingent og fællesbidrag gennem Vores Forening.

Betalingsservice

Betalingsservice er et system til automatiske betalinger, som er udviklet af Nets. Med betalingsservice skal medlemmerne ved første opkrævning foretage en manuel betaling, oftest via FI-kort, men vil efterfølgende automatisk få overført kontingent og fællesbidrag til foreningen. Betalingsservice er typisk benyttet til private og kan ikke benyttes til fakturering af offentlige institutioner.

Fordele ved betalingsservice

  • Medlemmer og andelshavere, der er tilmeldt Betalingsservice betaler altid deres regninger automatisk og rettidigt
  • Betalingssikkerheden er meget høj, og betalingen afhænger ikke af et opdateret kreditkort eller lign.
  • Med automatiske betalinger sparer I tid og penge på rykkergebyrer og vil typisk have lavere tab på debitorer

Ulemper ved betalingsservice

  • Med Betalingsservice får I kun jeres penge til tiden, hvis opkrævningsdata er indsendt senest kl. 9.00 den 6. sidste bankdag i måneden.
  • Hvis Betalingsservice – uanset årsag – ikke modtager dine betalingsdata før tidsfristen, får I først jeres penge med en måneds forsinkelse.

Prisen for betalingsservice

Prisen for opkrævninger via Betalingsservice er 5,32 kr. for foreninger uden abonnement, og 4,32 kr. pr. opkrævning for foreninger med abonnement. Abonnementet koster 165 kr. pr. måned, og der skal derfor opkræves fra mere end 165 medlemmer pr. måned for at abonnementet kan betale sig.

FI-kort

Fælles indbetalingskort, også kendt som FI-kort, er et indbetalingskort der giver medlemmer og andelshavere mulighed for at betale deres fællesbidrag gennem netbanken. FI-kortet er smartere end almindelige bankoverførsler, da FI-betalingsnøglen (+71) udløser en korrekt og sporbar transaktion fra medlemmets til foreningens konto.

Fordele ved FI-kort

  • Medlemmerne kender betalingsmetoden, og det er muligt for selv de ældste medlemmer at benytte den
  • Betalinger via FI-kort har en fast pris uanset beløbets størrelse

Ulemper ved FI-kort

  • Medlemmerne skal logge ind på deres netbank og igangsætte end betaling før foreningen modtager pengene.
  • Det er ikke muligt at opsætte automatiske betalinger via FI-kort

Prisen for FI-kort

Prisen for betalinger via FI-kort er 0,25 kr. pr. betaling uanset beløb. Der opkræves intet månedligt abonnement.

MobilePay

Mobilepay er en moderne og meget brugervenlig betalingsløsning, der giver medlemmerne mulighed for at betale fakturaer i deres MobilePay app. Til abonnements-, kontingent- og bidragsbetalinger benyttes løsningerne MobilePay Invoice og MobilePay Subscription, der begge er en del af MobilePays erhvervsløsning, MobilePay Business.

Fordele ved MobilePay

  • Medlemmerne skal blot indtaste et telefonnummer, og behøver ikke finde netbanken eller kreditkortet frem
  • 98% betaler senest på forfaldsdatoen med MobilePay og hele 69% betaler deres opkrævninger inden
  • Der kan opsættes automatiske betalinger via MobilePay Subscriptions, som ikke kræver opkobling til netbank

Ulemper ved MobilePay

  • Ældre medlemmer har typisk ikke MobilePay, og der kan derfor være behov for integration af mere end en betalingsløsning
  • For at kunne lave en betaling gennem MobilePay skal medlemmet have opdaterede kortoplysninger i appen. Betalingen er derfor sårbar overfor udløbne kreditkort

Prisen for MobilePay

Mobilepay Invoice til enkeltstående betalinger koster mellem 1,75 og 2,75 kr. pr. betaling, mens MobilePay Subscriptions koster mellem 1,75 og 2,75 kr. pr. betaling + et månedligt abonnement på 49 kr. Gebyret reguleres efter hvor mange betalinger foreningen modtager månedligt.

Leverandørservice

Leverandørservice er en betalingsløsning til virksomheder og foreninger, der har erhvervskunder. Leverandørservice minder meget om Betalingsservice, men har fordelen ved at kunne lave dag-til-dag- opkrævninger og lave tilbagebetalinger. Er man derfor en ejerforening af erhvervskunder, vil Leverandørservice gøre det muligt ikke blot at opkræve bidrag og a-conto, men også afregne dette gennem betalingsløsningen.

Fordele ved leverandørservice

  • De automatiske betalinger og integrationen med medlemmets netbank betyder, at der altid betales til tiden
  • Der skal ikke bruges tid på at sende rykkere, da Leverandørservice kan forsøge betalingen dagligt

Ulemper ved leverandørservice

  • Leverandørservice kan kun benyttes af erhvervsvirksomheder, og kan derfor ikke benytte til opkrævning ved private
  • Med Leverandørservice er der ikke automatisk advisering af træk fra medlemmets konto, hvorfor man selv skal udsende dette

Prisen for Leverandørservice

Prisen for opkrævninger via Leverandørservice er 3,33 kr. pr opkrævning og 455 kr. i månedligt abonnement. Løsningen er derfor primært optimal for erhvervsparker og lign. store ejerforeninger med erhvervsmedlemmer.

Kortbetaling

Kortbetaling er en fællesbetegnelse for betaling via kreditkort. Med kortbetaling kan foreningen både opkræve enkeltbetalinger og opsætte automatiske betalinger af eksempelvis medlemskontingent. Betalingen bliver trukket automatik og rettidigt, men kun så længe at det tilmeldte kort stadig er aktivt. De mest benyttede kreditkort i Danmark er Visa, Mastercard og Dankort.

Fordele ved kortbetaling

  • Det er nemt for medlemmerne at betale via kreditkort og alle medlemmer har typisk et aktivt kreditkort
  • Der er høj sikkerhed og kendskabsgrad til betalingsløsningen, så medlemmerne vil typisk tilmelde sig hurtigt

Ulemper ved kortbetaling

  • Betalingerne fungerer kun så længe, at kortet er aktivt. Det enkelte medlem skal derfor huske at opdatere betalingsoplysningerne, når vedkommende får et nyt kort
  • Medlemmet kan nemt annullere både betalings og betalingsaftalen - også uden at foreningen får besked om det

Prisen for kortbetaling

Priserne kan afhænge af betalingsudbyder. Typisk vil prisen være 129 kr. pr. måned i abonnement og 0,29 kr. + 0,32% af beløbet pr, betaling via Dankort. For betaling via nationalt udstedte Visa og Mastercard betales 1,45% af beløbet i gebyrer, og 1,75% i gebyrer ved internationalt udstede kort.

EAN Faktura

EAN fakturering benyttes typisk af alle offentlige institutioner og af virksomheder, der er oprettet i NemHandelsregistret. Såfremt der er medlemmer af foreningen, der er offentlige eller semi-offentlige institutioner, er det typisk et krav at de skal opkræves via EAN faktura. EAN fakturaer kan ikke fremsendes via e-mail og skal enten oprettes manuelt via NemHandel eller udsendes via et økonomisystem som i Vores Forening.

Fordele ved EAN faktura

  • EAN fakturering er den eneste måde at fakturere offentlige institutioner, og kan fremsendes gratis til dem
  • Ved EAN fakturering er man altid sikker på, at fakturaen er nået frem til modtageren

Ulemper ved EAN faktura

  • Det kan tage lang tid at fremsende EAN fakturaer manuelt, og fakturaen skal oprettes på NemHandel
  • Betalingsløsningen kan ikke benyttes til privatpersoner, så foreningen skal have flere forskellige betalingsløsninger

Prisen for EAN Faktura

Det er gratis at fremsende en EAN faktura, hvis det gøres manuelt. Gennem Vores Forening kan en EAN faktura udsendes automatisk for 1 kr.

Vi håber, at ovenstående overblik over de 6 mest benyttede betalingsmetoder, samt deres fordele og ulemper, hjælper jer med at træffe valget om den rigtige betalingsløsning til jeres forening.

kasper@voresadministration.dk